Wszystko co musisz wiedzieć o księdze znaku
Księga znaku to kolejny krok dla tych, którzy posiadają już identyfikację wizualną marki (Jak przyciągnąć klientów za pomocą key visual?). Czynniki wizualne odgrywają w naszych czasach ogromną rolę, jeśli chodzi o komunikację marki. Ważnym elementem tożsamości wizualnej jest więc księga znaku. Jak stworzyć i co powinna zawierać księga znaku? O tym dowiecie się z tego wpisu.
Co to jest księga znaku?
Księga znaku to zebrane w jednym, spójnym dokumencie zasady i standardy dotyczące korzystania z elementów tożsamości marki, w szczególności logo i identyfikacja wizualna. Jest konieczna, jeśli chcemy prowadzić marketing na różnych polach. To przy jej pomocy graficy decydują czy nasze logo będzie się dobrze prezentowało w różnych materiałach reklamowych.
Jeśli planujesz stworzyć logo lub księgę znaku to sprawdź naszą ofertę.
Księga znaku jest swego rodzaju mapą, rozkładem jazdy, który odpowiada na najważniejsze pytania dotyczące logo.
Znajdziesz w niej informacje o kolorystyce, czcionce, stylu, ułożeniu logotypu i sygnetu, a także proporcje i wymiary logo.
Do czego potrzebna jest księga znaku?
Księga znaku będzie przydatna, jeśli planujesz umieszczenie swojego logo w różnych kanałach reklamowych np. plakatach promujących konferencję czy targi, czasopiśmie lub materiałach rozdawanych w trakcie tych wydarzeń.
Ponadto, tworząc wideo promujące Twoją firmę skorzystasz z księgi znaku np. w przypadku, gdy logo ma być umieszczone na różnokolorowym lub zmieniającym się tle.
Księga znaku zawiera informacje o tym, jakie tło powinno być użyte, aby Twoje logo było wyraźne i widoczne.
W FoxMedia zajmujemy się tworzeniem brandingu i identyfikacji wizualnej. Sprawdź naszą ofertę: Branding i rebranding
Co musi zawierać każda księga znaku?
Jest kilka elementów, które zawiera każda księga znaku. W niektórych przypadkach różnią się one od siebie pewnymi niuansami.
Oto 10 najważniejszych informacji, które znajdziesz w księdze znaku:
- OPIS ZNAKU – na wstępie opisujemy genezę powstania logo. W tym miejscu powinny się znaleźć wszystkie charakterystyczne elementy wraz z opisem. Dzięki temu łatwiej wyjaśnimy sposób korzystania z logo i cele oraz intencje klienta.
- PODSTAWOWA WERSJA ZNAKU – jest to najważniejszy element identyfikacji wizualnej. Zawarte są tutaj dokładne wymiary logotypu i sygnetu oraz odległości między nimi. Często podstawowa wersja znaku występuje w dwóch wariantach: poziomej i pionowej, a także na jasnym i ciemnym tle.
- ALTERNATYWNE WERSJE ZNAKU – znajdą się tutaj inne, alternatywne propozycje pokazania naszego logo. Mogą to być np. wersje achromatyczne (w szarościach), monochromatyczne (w jednym kolorze), zawierające claim (hasło firmowe) czy wersje uproszczone (sam sygnet).
- KONSTRUKCJA LOGO – w zależności od stopnia skomplikowania może się różnić w każdej z ksiąg. Niemniej, powinny się tutaj znaleźć dokładne proporcje znaku, które przedstawiamy w formie siatki konstrukcyjnej.
- POLE OCHRONNE I POLE PODSTAWOWE – bardzo ważny element księgi znaku! Opisuje on w jakim obszarze przestrzeń logo nie może zostać naruszona. Jest to bardzo ważne ze względu na jego czytelność w różnych materiałach reklamowych.
- KOLORYSTYKA – dokładny opis kolorystyki w jakiej logo może występować. Kolorystyka dotyczy sygnetu, a także czcionki. Opisujemy ją w CMYKu, Pantonie, RGB i folii ORACAL. Ułatwia to pracę przy reprodukcji logo w różnych kanałach reklamowych i nośnikach. CMYK, RGB, a może PANTONE?
- TYPOGRAFIA – zawiera zbiór fontów i krojów pisma, których użyliśmy w projekcie. Są to całe rodziny czcionek, które później mogą być wykorzystywane do tworzenia kolejnych elementów identyfikacji wizualnej firmy tak, aby zachować spójność.
- SKALOWANIE I MINIMALNE ROZMIARY – określamy jakie minimalne rozmiary może mieć nasze logo (w milimetrach i pikselach). Poniżej tych wartości logo będzie nieczytelne, a zatem zabronione jest ich stosowanie.
- TŁO ZNAKU – w tej części określamy na jakim tle może występować nasze logo, a na jakich nie. Ten dział zawiera wszystkie modyfikacje, które wskazaliśmy w dziale drugim i dobieramy tło tak, aby logo było maksymalnie czytelne.
- NIEDOPUSZCZALNE MODYFIKACJE – ostatni element księgi znaku zawiera przykłady najczęściej popełnianych błędów. Mogą to być np. zmiana proporcji znaku, dodanie elementów w polu ochronnym, dodanie cieni czy zmiana kolorystyki.
Czy moja firma potrzebuje księgi znaku?
Opisaliśmy pokrótce najważniejsze elementy każdej księgi znaku. Pamiętajmy jednak, że może się ona poszerzyć o kolejne elementy oraz modyfikacje. Wszystko zależy od tego, w jakich obszarach będzie się pojawiało Wasze logo.
Przykład świetnie opracowanej księgi znaku.
Czy moja firma potrzebuje księgi znaku?
Tak, zdecydowanie tak! Przede wszystkim dlatego, aby uniknąć błędów i nieporozumień związanych z czytelnością logo w różnych kanałach reklamowych. Oprócz tego, księga znaku zapewnia szybkie zrozumienie na linii klient-wydawca, dzięki czemu oszczędzimy bardzo wiele czasu.
Przeczytaj również: