#logo #visualidentification #branding # wayfinding #packaging #website #ui/ux design #marketing strategy #photography #webdesign #digitalpainting # animation #interactive #offset #cmyk #printing #jobvacancies #socialmedia #design #graphic #art #advertisingagency #portfolio

#logo #visualidentification #branding # wayfinding #packaging #website #ui/ux design #marketing strategy #photography #webdesign #digitalpainting # animation #interactive #offset #cmyk #printing #jobvacancies #socialmedia #design #graphic #art #advertisingagency #portfolio

jak stworzyć i co powinna zawierać księga znaku

Jak stworzyć i co powinna zawierać księga znaku?

Wszystko co musisz wiedzieć o księdze znaku

Księga znaku to kolejny krok dla tych, którzy posiadają już identyfikację wizualną marki (Jak przyciągnąć klientów za pomocą key visual?). Czynniki wizualne odgrywają w naszych czasach ogromną rolę, jeśli chodzi o komunikację marki. Ważnym elementem tożsamości wizualnej jest więc księga znaku. Jak stworzyć i co powinna zawierać księga znaku? O tym dowiecie się z tego wpisu.

 

Co to jest księga znaku?

Księga znaku to zebrane w jednym, spójnym dokumencie zasady i standardy dotyczące korzystania z elementów tożsamości marki, w szczególności logo i identyfikacja wizualna. Jest konieczna, jeśli chcemy prowadzić marketing na różnych polach. To przy jej pomocy graficy decydują czy nasze logo będzie się dobrze prezentowało w różnych materiałach reklamowych.

Jeśli planujesz stworzyć logo lub księgę znaku to sprawdź naszą ofertę.

Księga znaku jest swego rodzaju mapą, rozkładem jazdy, który odpowiada na najważniejsze pytania dotyczące logo.

Znajdziesz w niej informacje o kolorystyce, czcionce, stylu, ułożeniu logotypu i sygnetu, a także proporcje i wymiary logo.

 

Do czego potrzebna jest księga znaku?

Księga znaku będzie przydatna, jeśli planujesz umieszczenie swojego logo w różnych kanałach reklamowych np. plakatach promujących konferencję czy targi, czasopiśmie lub materiałach rozdawanych w trakcie tych wydarzeń.

Ponadto, tworząc wideo promujące Twoją firmę skorzystasz z księgi znaku np. w przypadku, gdy logo ma być umieszczone na różnokolorowym lub zmieniającym się tle.

Księga znaku zawiera informacje o tym, jakie tło powinno być użyte, aby Twoje logo było wyraźne i widoczne.

 

W FoxMedia zajmujemy się tworzeniem brandingu i identyfikacji wizualnej. Sprawdź naszą ofertę: Branding i rebranding

 

Co musi zawierać każda księga znaku?

Jest kilka elementów, które zawiera każda księga znaku. W niektórych przypadkach różnią się one od siebie pewnymi niuansami. 

Oto 10 najważniejszych informacji, które znajdziesz w księdze znaku:

  • OPIS ZNAKU –  na wstępie opisujemy genezę powstania logo. W tym miejscu powinny się znaleźć wszystkie charakterystyczne elementy wraz z opisem. Dzięki temu łatwiej wyjaśnimy sposób korzystania z logo i cele oraz intencje klienta.
  • PODSTAWOWA WERSJA ZNAKU – jest to najważniejszy element identyfikacji wizualnej. Zawarte są tutaj dokładne wymiary logotypu i sygnetu oraz odległości między nimi. Często podstawowa wersja znaku występuje w dwóch wariantach: poziomej i pionowej, a także na jasnym i ciemnym tle.
  • ALTERNATYWNE WERSJE ZNAKU – znajdą się tutaj inne, alternatywne propozycje pokazania naszego logo. Mogą to być np. wersje achromatyczne (w szarościach), monochromatyczne (w jednym kolorze), zawierające claim (hasło firmowe) czy wersje uproszczone (sam sygnet).
  • KONSTRUKCJA LOGO – w zależności od stopnia skomplikowania może się różnić w każdej z ksiąg. Niemniej, powinny się tutaj znaleźć dokładne proporcje znaku, które przedstawiamy w formie siatki konstrukcyjnej.
  • POLE OCHRONNE I POLE PODSTAWOWE – bardzo ważny element księgi znaku! Opisuje on w jakim obszarze przestrzeń logo nie może zostać naruszona. Jest to bardzo ważne ze względu na jego czytelność w różnych materiałach reklamowych. 
  • KOLORYSTYKA – dokładny opis kolorystyki w jakiej logo może występować. Kolorystyka dotyczy sygnetu, a także czcionki. Opisujemy ją w CMYKu, Pantonie, RGB i folii ORACAL. Ułatwia to pracę przy reprodukcji logo w różnych kanałach reklamowych i nośnikach. CMYK, RGB, a może PANTONE? 
  • TYPOGRAFIA – zawiera zbiór fontów i krojów pisma, których użyliśmy w projekcie. Są to całe rodziny czcionek, które później mogą być wykorzystywane do tworzenia kolejnych elementów identyfikacji wizualnej firmy tak, aby zachować spójność.
  • SKALOWANIE I MINIMALNE ROZMIARY – określamy jakie minimalne rozmiary może mieć nasze logo (w milimetrach i pikselach). Poniżej tych wartości logo będzie nieczytelne, a zatem zabronione jest ich stosowanie.
  • TŁO ZNAKU – w tej części określamy na jakim tle może występować nasze logo, a na jakich nie. Ten dział zawiera wszystkie modyfikacje, które wskazaliśmy w dziale drugim i dobieramy tło tak, aby logo było maksymalnie czytelne. 
  • NIEDOPUSZCZALNE MODYFIKACJE – ostatni element księgi znaku zawiera przykłady najczęściej popełnianych błędów. Mogą to być np. zmiana proporcji znaku, dodanie elementów w polu ochronnym, dodanie cieni czy zmiana kolorystyki.

 

Czy moja firma potrzebuje księgi znaku?

Opisaliśmy pokrótce najważniejsze elementy każdej księgi znaku. Pamiętajmy jednak, że może się ona poszerzyć o kolejne elementy oraz modyfikacje. Wszystko zależy od tego, w jakich obszarach będzie się pojawiało Wasze logo.

Przykład świetnie opracowanej księgi znaku.

Czy moja firma potrzebuje księgi znaku?

Tak, zdecydowanie tak! Przede wszystkim dlatego, aby uniknąć błędów i nieporozumień związanych z czytelnością logo w różnych kanałach reklamowych. Oprócz tego, księga znaku zapewnia szybkie zrozumienie na linii klient-wydawca, dzięki czemu oszczędzimy bardzo wiele czasu.

Przeczytaj również:

  1. Niezbędne pojęcia w marketingu, które warto znać
  2. Czy infografika to dobry pomysł na kampanię marketingową?
  3. Jak wizerunek marki wpływa na decyzje zakupowe klientów?
  4. Jak kolory wpływają na decyzje zakupowe klientów?

Jak stworzyć i co powinna zawierać księga znaku?

sygnet-pusty@2x
Copyright 2008 - 2022 by Foxmedia
Wszystkie prawa zastrzeżone, kopiowanie zdjęć, całości lub części serwisu bez zezwolenia zabronione.