Co musisz wiedzieć o kolorach Twojego brandu?
(4 głosów, średnia: 5,00 z 5)
Loading...
Kolorystyka brandu z punktu widzenia konsumenta to rzecz raczej czysto estetyczna. O ile nie jest on specjalistą do spraw reklamy lub nie interesował się tematem wcześniej nie powiąże kolorystyki z emocjami. Ot, czysty walor estetyczny, który ma ładnie wyglądać. W rzeczywistości sprawa ma się zupełnie inaczej, można by nawet powiedzieć, że jest w tym głębsza filozofia i zamysł, który nigdy nie jest przypadkowy. Odpowiedzmy sobie na pytanie: jak kolory wpływają na decyzje zakupowe klientów?
Na czym polega psychologia kolorów?
Wybór kolorystyki brandu odbywa się dokładnie na tym samym etapie co projektowanie identyfikacji wizualnej, o której pisaliśmy już wcześniej (Jak przyciągnąć klientów za pomocą key visual?). Wyjaśniliśmy w nim co dokładnie składa się na identyfikację wizualną i jak za jej pomocą przyciągnąć klientów. Jedną ze składowych tego procesu to właśnie wybór koloru, która opiera się na szerszym pojęciu jakim jest psychologia kolorów. Na czym ona polega?
[Z FOXMEDIA STWORZYSZ UNIKALNY KEY VISUAL SWOJEJ FIRMY]
Psychologia kolorów to istotny, oparty na badaniach naukowych i testach element neuro marketingu. Za pomocą kolorów jesteśmy w stanie zbudować świadomość marki, ukształtować opinię, pozyskać nowych klientów, jak również wpłynąć na ich decyzje zakupowe. Możesz o tym przeczytać w badaniach naukowych (m. in. dr hab. Marii Śmiechowskiej z Uniwersytetu Szczecińskiego), które zgodnie mówią aż o 60% klientów, którzy dokonują zakupu na podstawie barwy opakowania.
Jak widzisz , są to strategiczne obszary, na których opiera się każda dobrze prosperująca i przede wszystkim, zarabiająca dobre pieniądze marka. Nie warto więc bagatelizować tematyki doboru kolorów.
Jakie kolory powodują, że kupujemy więcej?
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie: który kolor powoduje największą sprzedaż. Każdy z podstawowych sześciu kolorów ma inne zadanie, wywołuje zupełnie inne emocje i pasuje do innej branży czy produktu. Omówimy pokrótce każdy z nich.
Kolor czerwony
Kolorem, który wykorzystywany jest do zachęcania klientów do szybkich, impulsywnych zakupów jest kolor czerwony. Działa on również zwierzęco i mobilizująco na konsumentów. Czerwony kolor możemy spotkać w napisach informujących o wyprzedażach, a także w gastronomii. W tych sektorach liczy się szybka decyzja i szybka odpowiedź, dlatego firmy fast foodowe wykorzystują czerwień na potęgę.
Kolor pomarańczowy
Nieco delikatniejszym kolorem, choć o podobnym działaniu jest kolor pomarańczowy. Za jego pomocą nie wyzwolimy w kliencie zwierzęcej natury, ale zakomunikujemy nim entuzjazm, witalność i życzliwość naszej marki. Podobnie jak czerwony, zachęca do zakupów, lecz nie jest tak agresywny. Sprawdzi się wśród marek skierowanych do młodych.
Kolor żółty
Kolor żółty kojarzy się ze słońcem i radością, ale jest to również kolor zazdrości. Jego krzykliwość przyciągnie uwagę klientów i przypisze marce pozytywne emocje. Marki turystyczne często wykorzystują kolor żółty chcąc zachęcić klientów do wycieczek do ciepłych krajów, w których mogą liczyć na piękną, słoneczną pogodę i wypoczynek.
Kolor zielony
O wiele spokojniejszych kolorem kojarzącym się z błogością i nadzieją jest kolor zielony. Daje on poczucie harmonii, bezpieczeństwa i zapewnia konsumenta o naturalności naszych produktów. Stąd wiele marek produkujących naturalne kosmetyki wykorzystuje go w swoim brandingu. Ten kolor sprawdza się również doskonale w placówkach finansowych i medycznych.
Kolor niebieski
Kolorem, który jeszcze bardziej rozbudza zaufanie wśród klientów jest kolor niebieski. Często biura wykorzystują go, aby zwiększyć skupienie i produktywność wśród pracowników. Niebieski to też kolor czystości i świeżości, dlatego też wykorzystywany jest przez marki z branży medycznej, finansowej oraz technologicznej.
Kolor czarny
Ostatnim z podstawowych kolorów wykorzystywanych w marketingu jest kolor czarny. Jest to kolor kojarzony z elegancją i luksusem. Bardzo mocno buduje on autorytet i stwarza wrażenie profesjonalizmu i powagi. Marki z branży towarów luksusowych często go używają, ale również branża odzieżowa czy technologiczna.
Jak kolory wpływają na decyzje zakupowe klientów?
Wybór kolorystyki pomaga dotrzeć do określonej grupy docelowej. Badania pokazują, że do kolorów powodujących spontaniczne zakupy zaliczają się pomarańczowy, czerwony, czarny i niebieski. Natomiast osoby oszczędne chętniej wybiorą firmę o kolorach granatowym i zielonym.
Jak można łatwo zauważyć, kolorystyka jest bardzo ważnym elementem w budowaniu ścieżki zakupowej klientów oraz docieraniu do konkretnej grupy docelowej. Za ich pomocą możesz zbudować brand wywołujący określone emocje, dzięki czemu pozostaniesz na dłużej w głowach odbiorców. Warto więc eksperymentować z kolorami i nie sprowadzać ich doboru do roli estetycznej.
Jak dobierać kolory pod konkretne marki?
Przedstawimy kilka pomysłów jak przeprowadzić burzę mózgów i wybrać odpowiednią kolorystykę dla brandu lub produktu, który chcesz wprowadzić na rynek.
-
- Zbierz najważniejsze słowa kluczowe/skojarzenia/wartości, którymi kieruje się Twoja firma lub z jakimi chce być kojarzona.
- Pomyśl o kliencie! Kim jest? Co jest dla niego ważne? Jakimi wartościami się kieruje? Jakie ma preferencje zakupowe i czym kieruje się przy zakupie? To bardzo ważny etap.
- Na tym etapie dobieramy kolor pod wcześniej wybranego potencjalnego klienta docelowego. W pierwszej kolejności dobierz kolor, który ma powodować jakąś konkretną reakcję u klienta (spontaniczny zakup, relaks, poczucie bezpieczeństwa). Na tej podstawie pomyśl o warstwie estetycznej.
- Kolory dodatkowe. Dobierz dodatkowe barwy do swojego głównego koloru przewodniego. Możesz to zrobić za pomocą koła barw, które ułatwia dobór kolorów tak, aby do siebie pasowały.
- Przetestuj wybraną kolorystykę na grupie kontrolnej. Dotychczasowi klienci, pracownicy firmy itp. Spytaj o skojarzenia, emocje jakie wywołały.
Jeśli chcesz skorzystać z naszej pomocy, aby stworzyć profesjonalny i unikatowy brand wraz z jego identyfikacją wizualną napisz do nas! W FoxMedia pracujemy z pasją i zaangażowaniem, które przekłada się bezpośrednio na zadowolenie klientów. Zapraszamy do kontaktu!
Zobacz również: